Rijzert Logo Mobiel
Rijzert Logo Rijzert Logo Mobiel

De Gezonde school Met een gouden schoolkantine

Op De Rijzert staan gezondheid, welzijn en bewegen al jaren hoog in het vaandel.
De Rijzert voelt zich verantwoordelijk voor de mentale en fysieke gezondheid van de leerlingen en wil daarom investeren in een gezonde toekomst voor de leerlingen.
De Rijzert heeft de afgelopen jaren een goede samenwerking gevonden met GGD, Novadic-Kentron, PowerUp073, het Voedingscentrum en ’S-PORT Jongeren van de gemeente ’s-Hertogenbosch.

Bekijk het volledige beleid (PDF)

Sinds 2015

Wij zijn een erkende Gezonde School sinds mei 2015. Wij hebben een gouden schoolkantine volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum. De schoolkantine heeft een aantal keer per week een aanbod van gezonde en bewuste keuzes tegen lage prijzen. Een deel van het aanbod wordt gratis in pauzes aangeboden.

De Gezonde School bestaat uit 5 thema's

De Gezonde School betekent niet alleen een kantine met gezonde keuzes en aandacht voor het belang van gezonde voeding. Wij dragen in onze lesaanbod en diverse (les)activiteiten het belang van een gezonde leefstijl uit. Om deze redenen besteden we ook ruim aandacht aan Sport & bewegen, Roken, alcohol- en drugspreventie, Relaties en seksualiteit en Veiligheid en welbevinden. Wanneer leerlingen op al deze deelgebieden op een evenwichtige manier in balans zijn, is er ruimte om optimaal te leren, te presteren en te ontwikkelen.

Voor Sport & bewegen bieden we in de persoonlijke ontwikkelingfase (leerjaar 1) en de stage voorbereidende fase (leerjaar 2) elke vrijdagmiddag sport-oriëntatie aan. Op het gebied van Relaties en seksualiteit bieden we trainingen aan en zijn er speciale ‘jongens-uren’ en ‘meiden-tijd’ om verschillende onderwerpen te bespreken. Onze school is binnen en buiten volledig rookvrij en er is in de lessen preventief aandacht voor middelengebruik (o.a. roken, softdrugs, alcohol) en de voordelen om deze niet te gebruiken. Leren over sociale veiligheid maakt onze leerlingen bewuste, ruimdenkende en tolerante leerlingen op school en burgers voor de toekomst. Dit draagt bij aan een prettig en veilig klimaat op onze school tijdens- en buiten de lessen.

Wist u dat:

• We wekelijks gratis vers fruit voor de leerlingen hebben en dit in pauzes uitdelen in samenwerking met EU-Schoolfruit.
  • We regelmatig in pauzes gratis verse soep hebben, gemaakt door onze eigen leerlingen.
  • We met het aanbod in de lessen, het aanbod in de kantine en met een informatie- en afsprakenposter De Richtlijn Eetomgevingen van het Voedingscentrum ondersteunen, zie www.voedingscentrum.nl.
  • We geen snoepautomaat en drankenautomaat in de school hebben.
  • We drie watertappunten hebben, twee binnen en een buiten. Alle leerlingen een gratis bidon hebben ontvangen om water te tappen dat ook in de lessen gedronken mag worden.
  • We vier activiteitenweken per jaar hebben, waarin er in iedere activiteitenweek per leerfase voor twee thema’s een aanbod is in de vorm van gastlessen, praktijkopdrachten, theater en/of excursies.
  • U als ouders wordt ingelicht door uw zoon of dochter over het aanbod en de inhoud van de Gezonde School tijdens zijn of haar eindpresentaties.
  • Leren over welbevinden laat leerlingen zien wat zij zelf kunnen doen om zich positief, gelukkig en veilig te voelen. Hiermee maken we ze samen verantwoordelijk om te zorgen voor het welbevinden van alle leerlingen en medewerkers op school.